Boeken | Wetenschappelijke Artikelen | Essays | Interviews
Recensies |
De druk van de beleving. Filosofie en kunst in een domein van overgang en ondergang. Nijmegen (SUN) 1998 Jan Bor, in: Algemeen Dagblad, 19 juli 1999: `Een jonge schilder toonde de grote impressionist Monet een keer een landschap met duidelijk de kenmerken van diens stijl. Monet vroeg: “En zie je de natuur echt zo?” ”Jazeker, meneer.” “Onmogelijk, beste kerel, dat is de manier waarop ik haar zie.” Ik heb dit uit de recent verschenen studie De druk van de beleving van Gerard Visser (SUN) met daarin een prachtig hoofdstuk over Monet. Eindelijk eens een boek waarin gedacht en niet alleen nagepraat wordt; een boek dat ook nog eens is geschreven vanuit een grote betrokkenheid (…).’
`Volgens de Duitse socioloog Gerhard Schulze leven we in het Westen in een belevenismaatschappij: we hebben de externe strijd om het overleven ingeruild voor een innerlijke oriëntatie op individueel-esthetische waarden. Maar ook die oriëntatie kent zijn eigen druk, die zorgt voor onzekerheid en teleurstelling. De beleving wil onverwijld het leven, terwijl het leven zich onder druk van deze voorwaarde niet geeft. De Leidse filosoof Gerard Visser gaat in een diepgravende studie na hoe dit huidige maatschappelijke verschijnsel zijn wortels heeft in de filosofie en kunst van de 19e eeuw. In de filosofische projecten van de levensfilosofen Nietzsche en Dilthey, die schoon schip wilden maken met een louter verstandelijke, objectiverende benadering van de werkelijkheid, blijkt de beleving al dubbelzinnig. Nietzsche onderkent dat in de pressie van de beleving een wil tot macht heerst. Bovendien is het de vraag in hoever iemands beleving zijn beleving is: de genius van de soort beheerst ons bewustzijn. Bij Dilthey staat de vraag naar het leven in het teken van het terugwinnen van een natuurlijke betrekking tussen mens en wereld. De beleving verwijst naar de in de tijdelijkheid verworven levenssamenhang, die de mens ook kan verzoenen met zijn eindigheid. In de plein air-schilderkunst van de impressionisten staat de levendigheid van de gewaarwording, de persoonlijke sensation, centraal. Monets droom was het de beleving van een landschap op een bepaald moment direct in de beschouwer te wekken. Maar ook hij ondervindt de weerstand die de natuur biedt; schilderij en serie verzelfstandigen zich ten opzichte van het landschap. Het kunstwerk wordt een stichten of maatgevend te voorschijn brengen van werkelijkheid. In die zin is ook de impressionistische schilderkunst een gebeuren van overgang en ondergang. Aan de hand van twee filosofen die onze tijd geschiedfilosofisch als een tijd van de beleving hebben begrepen, Benjamin en Heidegger, belicht de auteur het verband tussen maakbaarheid en beleving en de beleving als afweermiddel van het bewustzijn tegen het shockmatig worden van onze levenswerkelijkheid. In beide gevallen spelen de opkomst van de techniek en het warenkapitalisme een belangrijke rol. Elk op zijn manier, stellen beide filosofen de vraag naar een oorspronkelijker verhoudingswijze. De grondige vertrouwdheid met de denkwereld van de voorgestelde filosofen en met de schilderkunst van Claude Monet dwingen bewondering af. De omzichtige, systematische aanpak van de schrijver, de breedte van zijn gezichtsveld en de voortdurende nuancering van gedachten en begrippen, vragen een aandachtige lectuur. Maar het belang van het onderwerp, de grondigheid waarmee het wordt uitgediept en de rijke inzichten die De druk van de beleving brengt, maken de inspanning zeer de moeite waard. Een bijzondere vermelding verdienen het nauwkeurige personen- en zakenregister.’ Dr. Charles Vergeer, in: Filosofie Jrg. nr.1 februari/maart: `In 1989
verscheen van de hand van Gerard Visser Nietzsche & Heidegger. Een
confrontatie. Destijds las ik dat boek met veel interesse en in de loop
der jaren bleek het een werk dat je zelden in de steek liet bij het raadplegen.
Nu, tien jaar later, verscheen een tweede boek van Visser, een tweede
deel bijna van de confrontatie tussen Nietzsche en Heidegger: De druk
van de beleving. Ook dit een ongemeen rijk boek. |